Ledig stilling

 

Proces

Aktiviteter / Indhold

Ny stilling

  • Medarbejder siger sin stilling op
  • Opnormering
  • Osv.
  • Leder undersøger om stillingen kan bestrides af allerede ansatte medarbejdere, hvorefter deres stilling bliver ledig
  • Leder undersøger om deltidsansatte ønsker at gå op i tid

Bemærk at der er andre regler ved omstrukturering, som er vedtaget i Hoved MED i 2007.

Involvering af TR

 

  • Alle oplysninger af interesse for tillidsrepræsentantens varetagelse af sin funktion i forbindelse med ansættelser og afskedigelser skal uopfordret tilgå tillidsrepræsentanten
  • Dette gælder både ved besættelse af faste og tidsbegrænsede stillinger

 

Ansættelsesudvalg


Stillingsopslag

  • Faste stillinger skal slås op eksternt
  • Vikariater på op til et års varighed kan slås op eksternt
    • Tidsbegrænsede stillinger, fx ferieafløsning, vikariater og anden kortvarig beskæftigelse, der ikke overstiger 1 år
    • Denne type ansættelse forudsætter en objektiv begrundelse
    • Opslag kan undlades. Dvs. ledelsen kan vælge at ledige stillinger slås op eksternt
    • Bemærk at ledelsen skal behandle modtagne personoplysninger forsvarligt i henhold til GDPR

 

 

  • Stillinger slås op via rekrutteringssystem – der sker annoncering på kommunens karriereside og på www.jobent.dk. Der kan også annonceres i andre medier
  • Krav til stillingsopslag
    • Stillingsbetegnelse
    • Oplysning om stillingen, arbejdstid og evt. prøvetid
    • Faglige, uddannelsesmæssige og personlige krav samt erfaring
    • Oplysning om, hvis der indhentes børneattest eller straffeattest
    • Løn og øvrige ansættelsesvilkår efter gældende overenskomst og nærmere forhandling med den forhandlingsberettigede organisation
    • Kontaktperson for yderligere oplysninger
    • Ansøgningsfrist. Der skal være en ansøgningsfrist på minimum 14 dage

Det er muligt at få sparring på stillingsopslag ved din HR-konsulent

 

Ansøgninger

Ansættelsessamtaler

Tilbud om ansættelse

  • Leder kontakter ansøger telefonisk og tilbyder ansættelse
  • Leder udfylder tilgangsblanket (Netblanket PL060_000) og medarbejder underskriver denne
  • Leder kontakter TR/den forhandlingsberettigede organisation med henblik på at lave en lønaftale
  • Leder sender følgende til personalekonsulenten i HR:
    • Udfyldt tilgang underskrevet af leder og medarbejder (Netblanket PL060_000)
    • Stillingsopslag
    • Ansøgning
    • CV
    • Eksamensbevis og/eller autorisation for uddannelse
    • Dokumentation for tidligere ansættelse
    • Evt. børneattest/straffeattest
    • Lønaftale
    • Øvrige relevante bilag

Inden medarbejder tiltræder

  • Bestilling af brugeradgange
  • Sikre at materielle effekter er på plads, fx evt. elektronisk udstyr, uniform, nøgler, adgangsbrik osv.
  • Lokale velkomsttiltag
  • Udarbejde velkomstprogram

Når medarbejder tiltræder

 

Tilbage til oversigten ->

Opdateret 21. april 2022