Løbende kontakt og forventningsafstemning er vigtigt i sygemeldingsforløb, og bidrager til fastholdelse og hurtigere tilbagevenden til jobbet for medarbejderen.
Sygemeldinger skal håndteres efter klare og faste procedurer, der gælder for alle medarbejdere, og som i videst mulig udstrækning har fokus på fastholdelse.
Intentionen med kerneelementet:
1. At sikre, at der er løbende kontakt mellem leder og medarbejder i forbindelse med sygemeldinger, herunder om tilbagevenden
2. At der skabes klarhed om forventninger til ledere og medarbejdere i forbindelse med sygemeldinger
3. At ledere og medarbejdere får kvalificeret rådgivning i svære og længerevarende sygefraværsforløb
4. At sygemeldinger der er relateret til arbejdsmiljø, opdages og tages hånd om
I Brønderslev Kommune arbejder vi ud fra gældende retningslinjer for opfølgning på sygefravær og anvender forskellige redskaber/dialog værktøjer for at følge op på nærvær og fravær.